heeft u vragen?
  • De wijze waarop u samen met LETS kan bijdragen aan een circulaire economie!

Casestudy Fish & Co April 2023 LETS

Datum: 25-04-2023

Door Martijn Schwillens van Fish & Co:

 

‘LETS HEEFT EEN TOTAALOPLOSSING GEBODEN DIE OVEREENKOMT MET WAT WIJ ZOCHTEN’

Visbedrijf QuisQuater is gespecialiseerd leverancier van vis, schaal- en schelpdieren en heeft zich de afgelopen 25 jaar ontwikkeld tot één van de bepalende aanbieders van specialistische visproducten voor onder meer vishandels, retailers en restaurants. Het belgische bedrijf vertrouwt voor de reiniging van de viskisten, kratten en pallets op de wasunits van LETS bv. “We waren niet tevreden over de wasunit van de vorige leverancier en zijn op zoek gegaan naar een solide machine met meer capaciteit. Toen werden we door collega’s op Urk getipt over LETS”, zegt Filip Seghers van QuisQuater.

 

“We hadden al een kleinere wasunit. Die was nog maar zes jaar in gebruik, maar die zag eruit alsof-ie er al een heel leven op had zitten. Daar waren we niet tevreden over. Zodoende gingen we op zoek naar een wasunit die robuuster was en een hogere capaciteit aankon, omdat we hier niet alleen onze eigen kratten voor extern en intern gebruik moeten reinigen, maar ook wassen voor verschillende derde partijen die hun viskisten om de drie à vier weken gebundeld komen ophalen”, verduidelijkt Filip, die QuisQuater samen met zijn broer, vader en moeder runt.

Jaco Wolters van LETS vult aan: “QuisQuater heeft ons benaderd om langs te komen voor een nieuwe krattenwasser. Viskisten vergen een ander soort reiniging dan bijvoorbeeld kratten die worden gebruikt in de vleesverwerkende industrie. Wij hebben bij QuisQuater een wasunit neergezet met een capaciteit van 800 viskisten per uur. De vervuiling in viskisten is hardnekkiger dan bijvoorbeeld bij vlees. Dat betekent dat de vervuiling met meer kracht moet worden schoongemaakt. Verder hebben we een ontstickeraar geplaatst, die de stickers op de kopse kanten van de kisten verwijdert met hoge druk (170-180 bar). Het is een vrij forse machine, maar hij doet precies waarvoor deze bedoeld is.”

LETS kratten wasser QuisQuater 1

“Wij kijken per klant naar wat-ie echt nodig heeft. Wat is de vervuiling? Wat is de capaciteit en hoe zien zij de nabije toekomst? Daar komt dan een maatwerkoplossing uit voort"

 

HOGE HYGIËNESTANDAARD

Visbedrijf QuisQuater heeft een uitgebreid aanbod. “Wij zijn een échte visspecialist die uitblinkt in een breed assortiment en een snelle verwerking. Wij hebben alles op stock, waardoor onze klanten snel geholpen kunnen worden. Wij voorzien in een totaal palet van vis, schaal- en schelpdieren, maar ook minder gangbare vissoorten behoren tot ons standaardassortiment. We hebben producten van de hoogste kwaliteit voor restaurants, salades voor de retail en convenience, maar ook reguliere producten voor marktkramen en viswinkels. Wij portioneren, ontvellen, fileren en maken producten panklaar. Chef- koks kunnen bij ons terecht, maar wij verwerken ook voor de grote retailketens. Dagelijks zijn hier zo’n veertig medewerkers in de weer om onze klanten te ontzorgen”, vertelt Filip. “Wij lleveren onze producten vooral in Vlaanderen en Brussel.”

Jaco LETS en Filip QuisQuater hygiene 

De verwerking gebeurt volledig in eigen beheer volgens de strengste HACCP-normen en de hoogste hygiënestandaard. Behalve lekker zijn de producten dus ook 100% veilig. Dat is niet alleen belangrijk voor klanten, maar eveneens voor de voedselautoriteiten, die erop toezien dat producten en productdragers geen schimmels en/of bacteriën bevatten. Filip: “Tot enkele jaren geleden gebeurde de reiniging nog door middel van een hoge drukinstallatie. Dat was niet heel ergonomisch. Maar er is ook nog een verschil tussen schoon en bacteriologisch proper. Je hebt te maken met vochtige producten en omstandigheden die ‘ideaal’ zijn voor schimmelvorming. Zodoende wilden wij een pasklare oplossing. Dus niet alleen een goed werkende wasunit, maar ook een leverancier die meteen ter plaatse komt als er een storing is of een reparatie noodzakelijk is. Er zijn hier dagelijks zo’n duizend kisten in omloop, zowel voor onze klanten als voor het interne transport. Uiteraard is er wat buffer, maar onze wasunit mag niet al te lang stil komen te staan, want dan hebben we binnen 48 uur een probleem. Dagelijkse reiniging van onze kisten is een echte noodzaak.”

Krattenwasser LETS QuisQuater

GEVOEL MOET GOED ZIJN

Nadat de vorige leverancier van wasunits op voorhand was afgevallen, keek de familie Seghers naar alternatieven. “We hadden wat offertes opgevraagd en zo ook bij LETS, omdat wij regelmatig mailings van hen ontvingen. De doorslag gaf het contact met andere visverwerkende ondernemers op Urk. Zij tipten ons om in zee te gaan met LETS”, legt Filip uit. “Natuurlijk kijk je naar het kostenplaatje, maar ook het gevoel bij een firma moet goed zijn. Zij boden direct een oplossing die past bij de omvang van ons bedrijf en die tevens inspeelt op mogelijke groei. Ons bedrijf is in relatief korte tijd flink gegroeid. Meer verwerking betekent automatisch meer reiniging. Wij hebben alle vertrouwen in de oplossing die LETS ons heeft aangedragen. Sowieso vind ik het een groot voordeel dat we de machine hebben gekocht bij een bedrijf dat ze ook, in eigen huis, zelf maakt. Vanuit onze vorige leverancier weten we dat maatwerk en aftersales niet altijd vanzelfsprekend zijn.”

LETS leverde bij de visverwerker in Dendermonde – een Vlaamse regio met een lange geschiedenis in de (paling)visserij – niet alleen een wasunit voor de reiniging van viskisten. Ook staat er een palletreiniger opgesteld in de wasruimte van QuisQuater. “Maar ook de hygiënesluizen, spoelbakken, lockers en laarzendrogers zijn van LETS”, vertelt Filip. “Alles is van een solide materiaal. In België zeggen we: ‘Een kat is een kat.’ Dat betekent dat we hier zeggen zoals het is. Zo werkt het ook bij LETS. Zij hebben een totaaloplossing geboden die overeenkomt met wat wij zochten. Wat ons eveneens aansprak, waren de korte lijntjes. We zaten direct met de juiste persoon aan tafel. Het gevoel bij een leverancier moet prima zijn en dat is bij deze samenwerking het geval.”

Schone kratten dankzij LETS

AFTERSALES

“Onze grote kracht is dat wij onze machines niet importeren, maar alles zelf maken. Op maat voor de klant”, verduidelijkt Jaco. “Wij kijken per klant naar wat-ie echt nodig heeft. Wat is de vervuiling? Wat is de capaciteit en hoe zien zij de nabije toekomst? Daar komt dan een maatwerkoplossing uit voort. Daarnaast hechten wij veel waarde aan aftersales. De machines moeten niet alleen goed zijn en doen wat we hebben beloofd, ze moeten ook 15 tot 20 jaar meekunnen. Onderhoud is daarom van belang. Onze servicedienst is zo opgezet dat we bij storingen altijd snel ter plaatse zijn zowel in Nederland, België als ook de Duitse grensstreek. De hele voedingsmiddelenindustrie heeft te maken met personeelstekorten of ze hebben helemaal geen technische dienst meer. Dan moet je serviceniveau dus goed zijn, want een klant kan zich geen stilstand permitteren.”

Filip besluit: “Zoals wij omgaan met onze klanten, zo gaat LETS óók met ons om. Dat zorgt ervoor dat deze samenwerking zo positief verloopt. Je hoeft ze maar te bellen en ze lossen het op.”

Meer informatie:

LETS bv

Tel. +31 321-386 600 | verkoop@letsbv.nl | www.letsbv.nl

 QuisQuater

Tel. +32 522 218 43 | sales@quisquater.be | www.quisquater.be

Fish & Co

https://www.fish-co.nl/nl/

Krattenwasser pompen LETS

Bekijk alle nieuwsitems